Monday, May 23, 2011

Catatan perjalananku ke...

Alhamdulillah aku Selamat sampai kat KL kol 3:00am dan sampai umah kol 3:30am 18 May… mandi solat dulu baru leh babam… 2 jam jer tido.. 6:30am da kena bangun.. maklumla kena keje.. cuti aku kan da abis… aku nak share story perjalanan aku kat Singapore selama 1 hari tu….

Isnin after balik keje haruslah membasuh pakaian kotor yang ado… selepas tu kemas mengemas keperluan yang perlu dibawak antaranya : telekung, tuala, baju sepersalinan, shawl, sweater, stoking, air mineral & roti… malam tu ujan sangat lebat.. tapi Alhamdulillah masa 10:30pm gerak kuar umah da reda ujan… kitaorang kena berkumpul di Pintu 7 UTM Jalan Semarak, Kuala Lumpur.. sangat sejuk okey malam tu sebab ujan…. Bus persiaran yang disewa iaitu Pearl Holiday WRU 5678 tiba pada jam 11:45pm… so dalam kol 12:00pm kitaorang pun gerak…. Dalam perjalanan dari KL ke Singapore adalah sangat sejuk dengan bising enjin, lagu yang dipasang oleh driver [yalah driver tu  nak ilangkan ngantok kan] mata aku ikutkan sangat berat, ngantok tapi tak dapat tido sepanjang perjalanan…. Perjalanan ke Singapore melalui link ke 2… So kami tiba di R&R before ke Singapore pada jam 3:30am… so apalagi terus la ke surau sebab kami akan stay sampai subuh… tapi dapat baring2 jer… sebab bunyi motor lalu lalang… masuk waktu subuh 5:36am bersiap2 untuk solat & mandi bilik mandi R&R… breakfast ala kadar roti & Nescafe O… berposing2 sebelum menaiki bus… 6:45am sambung perjalanan melalui Kastam Malaysia untuk check passport & Imigresen Singapore untuk passport, barang2 yang dibawak haruslah dicheck.. dikuatiri mengandungi barang2 berbahaya… botol air mineral pun masa scan tak leh bawak… chewing tidak dibenarkan di bawa masuk ke Singapore… kalau ditangkap memang kena saman okey.. memang straight giler kan… apapun tu peraturan Negara Singapore… apapun kite haruslah mengikuti peraturan Negara yang bakal kita lawati untuk mengelakkan sebarang masalah…

2 tempat jer aku g iaitu Merlion Park & Universal Studio Singapore… masa lalu di Bandar diorang sangat bersih.. lengang sebab cuti Wesak Day kan… bangunan tinggi design bangunan juga lawa2… ada jugak nama sama cam Malaysia like PriceWaterCooper(PWC), Maybank, ada kilang Flextronics okey… nama jalan diorang in English… Arab Street, Marina Road….
Mula2 tiba di Merlion haruslah mencari kepala singa kuar air.. tu kira mercu tanda Singapore la… tapi ada yang kecik jer.. yang besar understruction untuk bilik hotel… so kat situ posing2 bagai la.. ada 1 bangunan yang ada kapal kat atas… dalam sejam la kat situ…. Lepas gerak ke Sentosa Island tempat di mana Universal Studio berada….  Tempat tu open kol 10:00am….

3 comments:

Liyana said...

perghh detail ni, nak gambar nak gambar.. :D

Liyana said...

perghh detail ni, nak gambar nak gambar.. :D

Unknown said...

g singapore dah banyak kali, tp xpernah pergi universal studio...teringin gak na pegi situ

BerAURA dengan SABUN AURA SUZYHONEY

Muka rasa berseri lepas cuci dengan Sabun Aura ni. Takde la kusam tak bermaya! Baunya harum sungguh. Bila ditelek patut lah wangi. Ada bunga...