Saturday, March 19, 2011

Cerita Tentang...


Apa ea aku nak cerita kali ini? yang pasti pasal hari yang relax... apakah? alhamdulillah... keadaan makin tenang dan hari2 yang dilalui makin jelas... makin dapat mengetahui apakah sasaran yang bakal dikecapi? diingini? bagaimanakah ingin dicapai? langkah2 yang perlu diambil?...

ada masa untuk diri sendiri... tengok tv... study... masak2... online.. update blog..... tengok fb... relax2.. lepak2... borak2 bersama2 kawan2..... ada masa lepak bersama2 keluarga di kampung.... [terasa rindu lak nak balik kampung]

apapun aku tidak berseorangan dalam dunia ini... ada pencipta iaitu ALLAH, ada mak abah.. adik beradik, sahabat2.. kawan2..... tengok orang2 disekililing aku... yang berjaya... yang gembira... yang kaya... tak lupa juga pada yang sedey.... yang susah... tapi apa pun yang kite lakukan biarlah dengan seikhlas hati... semurni jiwa... apa yang dapat aku perhatikan selagi kite berusaha ke arah sesuatu matlamat insya-allah kita akan dapat dan perolehi.. sedangkan orang yang merancang untuk merompak bank berjaya... takkan kite nak menjadi pelajar yang cemerlang tak leh berjaya kan... [tapi bukanlah aku nak suh merompak... kira lihat dari segi perancangan yang teliti.... contoh tu boleh dijadikan inspirasi tapi biarlah kita merancang untuk melakukan perkara2 yang baik2 saja dan yang penting diredhai serta diberkati oleh ALLAH dan mak abah kite kan.. ]

Satu lagi perkara penting yang harus kite amalkan iaitu DOA [teringat pada seorang sahabat yang selalu doakan aku & orang2 disekeliling atau sapa saja yang die nampak... for me contoh yang tetbaik untuk diikuti.... dah jadi habit.... dari perbuatan yang diamalkan setiap hari ia berubah menjadi satu habit... yang sangat2 baik... insya-allah.. moga ALLAH sentiasa memberikan rahmat & keberkatan kepada dia...] aku juga bersyukur dapat sahabat seperti die... salah seorang sahabat baik aku yang sangat aku hormat... semoga kite akan menjadi sahabat sehingga akhir hayat... amin...

Kuasa minda kite sangat berkuasa kan.... so kite lah yang harus mencorakkan agar ia berada dalam keadaan yang positif... baik.. kerana kita adalah apa yang kite fikirkan.... tak mustahil jika satu hari nanti kite pun boleh menjadi CEO sebuah syarikat gergasi.... jangan pandang rendah pada diri sendiri... ALLAH da kurniakan kelebihan & kelemahan kepada setiap hambanya.. begitu juga diri kite sendiri...
apa pun kite kena kenal sapa diri kite?
apa yang diri kite perlukan? 
adakah diri kite dihargai?
adakah kite memberikan penghargaan kepada diri kite sendiri?
adakah kite menyayangi diri kite sendiri?
pernahkah kite fikirkan tentang tu semua... kadang2 kite teringatkan seseorang.... sampai kite lupa pada diri sendiri... macam mana cara nak hargai diri kite ea? mungkin itu persoalan yang bermain2 kan..... mudah sahaja....
bila kite tidor... kita hargai kite yalah sudah seharian bekerja... so kenalah rehat... bukan sahaja badan tapi juga minda @ fikiran kite....
bila kite makan.... janganlah sampai tahan selera sebab nak kurus... orang yang diet @ nak kurus pun tetap kena makan... kena bagi badan kite energy @ tenaga... hargai setiap makanan yang ada... hargai setiap makanan yang kite makan... jangan benci pada makanan... nanti hilang nikmat & khasiat... sesungguhnyer makanan tu tak pernah bersalah...yalah, kadang2 orang salahkan makanan sebab badan naik dll..... sebenarnya cara bagaimana kite makan... banyak mana kite makan... tu yang penting.... jangan marah pada rezeki.... tu semua kurniaan ALLAH... juga kena ingat masih ada yang susah tak dapat makan selama berhari2... kite sepatutnyer bersyukur kerna mewah dengan makanan... apa sahaja yang kite makan seharusnyer kite hargai... bersyukur......
bila kite pakai pakaian yang sopan & cantik... tu juga tanda kite hargai & sayangi diri sendiri... menjaga aurat dengan memakai tudung... [kan manis jer tengok] pakai pakaian yang sopan... [sejuk mata memandang, cantik, bergaya jugak kan.... comel jugak kan... malah lebih lagi... ]

end dulu....

No comments:

Follow by Email

My Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Hubby Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Popular Posts

Live Traffic Feed