Friday, April 22, 2011

kawan, sahabat

apa erti sayang? sayang ni bukan hanya kepada mak abah, adik  beradik, keluarga kite, kekasih, suami & isteri juga kepada kawan2... bagaimana kite tunjukkan rasa sayang kepada orang2 yang kita sayang? contoh mak abah & adik beradik kite.... tu masing2 tahu kan... kite amik berat, tanya kaba, sediakan apa yang termampu, jaga diri & peribadi, balik jengok mereka jika berada diperantauan cam aku & jika terbaik la ingin dibuat utk mereka kan.... huhuhu
 
pastu macam mana cara kalau kite sayang kawan2 & sahabat2 kite? adakah cukup dengan kata2? "aku sayang ko" rasanya kalau kite sayangkan seseorang tak perlu diluahkan dengan hanya kata2 tapi dalam hati kite tak pernah sayang pada seseorang tu.... kalau perlu diungkapkan pada masa ketika yang sesuai & benar2 kamu maksudkan... orang yang mendengar kata2 tersebut akan dapat rasakan bahawa kite memang sayangkan die... kira luahan kata2 hasil dari dalam hati.... yes the person can know... 
 
tempoh kite kenal & menyayangi seseorang pun takde satu limit... mungkin memerlukan masa yang lama.... @ hanya masa yang singkat.... tapi kalau kite betol2 ikhlas untuk menjadi kawan & sahabat kepada seseorang kerna Allah bukan kerna sesuatu insya-ALLAH perhubungan itu akan kekal lama... percayalah....
 
kadang2 kite tak perlu ungkapkan pun.. "wei kite kawan kan" masing2 akan tahu.. memahami... kite perlu selami hati kawan2 kite.. oh ya.... apa beza antara kenalan, kawan & sahabat?
 
kalau sekiranya kite sayangkan kawan2 & sahabat2 kite seharusnyer kite mengenal sapa dirinya, memahami dirinyer.. supaya kite leh tahu die on mood @ okey.... sikap manusia pun berbeza.. ada yang tak kisah... ada yang sensitive.. ada soft.. ada yang happy go luckly... macam2 adoooooooo.....apa pun kite tetap kena hormati kawan2 kite walau siapa pun die... sumanyer anugerah ALLAH.. kite tak boleh pertikaikan...kawan yang baik seharusnya memahami keadaan kawan2 nyer... seharusnyer menerima kelebihan & kekurangan diri kawannyer itu... Allah da jadikan manusia tu unik kan... sekiranya timbul rasa tak puas hati segeralah berbincang & selesaikan secara baik... bukan aku tak pernah terasa hati ngan kawan2 aku... bukan tak pernah bergaduh... tapi jumpa & luahkan...maafkan & mohon maaf.. ikhlas dari dalam hati.... alhamdulillah ... aku makin mengenali diri die.... sampai sekarang kami masih bersahabat.. sanggup susah senang bersama... menghulurkan bantuan tanpa meminta balasan.... boleh berkongsi citer ... ketawa menangis bersama2.... itulah kawan.... kalau tak berhubung pun tetap ingat.... dunia makin canggih sekarang kan ada facebook... huhuhu....
 
kawan yang baik juga tidak akan melupakan kawan2 sekiranya die berjaya.. tak perlu berlagak @ lupa kawan2... tanpa kawan2 kite ni sapa jer.. hidup sorang diri.. boleh ker???? aku memang tak la... kawan2 yang baik akan bagi sokongan pada kawan2 die... bukannyer nak dengki pun... tapi kadang kala ianyer da disalah anggap.... terpulang la... makna die tak faham diri kite....
 
oh ya... lagi satu apa perasaan korang... ada yang putar belit citer, yang tak nak mengaku salah walau kesalahan da terang2 salah die... apa kalau mengaku ko loser ker?? tak kan.... "ko ganggu aku  nak tido" hal kecik pun da pusing citer kenapa nak tunjuk ko hebat ker??? apa ko dapat ek ko buat camtu... nk suh orang bersujud pada ko...opsss tarik nafas dalam2.... depan cakap manis belakang masih mengutuk2.... paksa kite maafkan die.. paksa kite kuar ngan die... "aku sayang ko lebey" tapi ko still nak kutuk & sebarkan citer yang tak betol... "ko janji jangan marah aku ek" apa tu.. kite da besar ok.. matang & boleh berfikir.... "wei jomlah aku belanja ko" bukan itu caranya nak amik hati kawan2... boleh nak belanja... alhamdulillah tu rezeki kan.. heheheh...
cuma macam mana yer... ko cakap maaf.. sayang tapi di belakang masih kutuk2.. putar belit citer dan kite dapat tahu.... kecewa... sedey.... tak tahu nak cakapa apa dah... cuma leh cakap apa masalah die ek....
we cannot control the people to be with you.... tu paksa namanyer.. aku sangat tak suka paksaan.... biarlah kite lakukan dengan rela hati sendiri tu lebih baik & bermakna kan....
 
suma orang ada hak masing2... ada masa untuk dirinyer jugak... so sebagai kawan kite mesti la faham & hormatkan... tiada manusia yang sempurna dalam dunia ini... begitu juga aku.... tapi seboleh2nyer.. insya-allah aku ingin menjadi kawan & sahabat yang terbaik kepada kawan2 & sahabat2 aku.... aku cuba baiki diri jugak.. hormatilah diri sendiri & orang lain.....
 
kawan & sahabat yang baik boleh duduk lama bersama2 dengan kite tanpa sepatah kata2 pun kerna die selesa.....
 
bagi aku.. aku memang sayang kawan2 aku.. sahabat2 aku... biarlah perkenalan & perhubungan yang terjalin ini kekal buat selama2nya.....thanks to be my frens... ampun & maaf ku pohon sekiranya kekasaran bahasa & terlebih gurau...  
 
friendship forever & everylasting.... love forever..
 
hasil nukilan
Siti Zainab Amir a.k.a izaicun

No comments:

BerAURA dengan SABUN AURA SUZYHONEY

Muka rasa berseri lepas cuci dengan Sabun Aura ni. Takde la kusam tak bermaya! Baunya harum sungguh. Bila ditelek patut lah wangi. Ada bunga...