Monday, January 19, 2015

Masak Pizza Uolss

Assalamualaikum. 

APA KHABAR SEMUA? hehehe. Malam tadi AJL 29 kat TV3, tapi aku tak tengok sangat. Layan Zaheen, malam tadi die macam tadi dok bersin-bersin. Selsema sudahnyer. Cian die. Tak selesa la tu. Bukan orang-orang sekeliling dah demam. Musim kan. Aku pun dah mula bersin-bersin gak. 

Aku baru sampai pagi tadi. Terlewat sket gerak. Bangun sejam sekali, cian tengok Zaheen. dah kol 4 pagi baru die lena. Aku lak ting tong. So taknak paksa diri so aku tidur la kejap & decide gerak lepas Subuh. Last week aku gerak sebelum Subuh. 

PJJ dengan anak ni kena lah berkorban. Korban masa, tenaga, wang & macam-macam lagi. Boleh jer aku nak balik petang Ahad tapi masa dengan Zaheen tu singkat la. Lagipun kalau aku balik apa aku nak belek kan. hehehehe. Baik belek si kecik tu. Dah makin tegap berdiri. Mandi berdiri dah. 

Haaa cuti weekend baru ni aku buat Pizza. Dinner & Breakfast. Mat Salleh sangat kan. Hahhaaha. Aritu adik ipar aku buat & bawak balik kg. Sedap. So apa lagi mintak recipe. Dah mintak recipe kan, so haruslah cuba buat plak kan... Hehehe. 

Rupanya tak la susah sangat buat Pizza ni. Yang penting doh tu kena sedap. Nak gebu or nipis macam Dominos. Takde hal. Kita buat kan. Hahahaha. 

Tadaaa mempersembahkan... Pizza in the house. Buat simple jer, letak sosej, isi ayam. 







Nah resipi dari blog green strawberry. 
Aku olah sket jer. Adik aku yang uli doh. 

Bahan2 :
Untuk DOH
1. 250 gm tepung gandum
2. 1/2 paket yis / mauripan
3. 3/4 cawan air suam
4. 1 sudu teh garam
5. 1 sudu teh gula

Inti pizza :
1. sos spegetthi (Kimball) / sos cili untuk pedas (taknak letak pun takpe) / sos pasta Adabi
2. lada benggala hijau / merah / kuning
3. Cendawan butang (optional)
4. sosej ayam / daging
5. isi ayam (perap & masak sekejap)
6. bawang besar Holland
7. parutan keju mozzarella / kepingan cheesedale

Cara2
1. Panaskan oven 200 - 220 darjah celcius
2. Buat adunan doh pizza - yis di campurkan dengan air suam dan tuangkan ke dalam tepung serta masukkan garam dan gula.
3. uli tepung tersebut sehingga sebati , lembut dan tidak melekit
4. biarkan adunan naik jadi 2x ganda
5.Apabila doh sudah kembang, tepek doh tadi ke dalam pan pizza(  aku guna dulang pembakar oven tu yang empatsegi pizza. hehehehe Jika nak kulit tebal, lebih kan doh semasa tepek.jika nak nipis, pizza akan jad rangup seperti Domino pizza... 
6. sapukan sos pasta & lapiskan dengan sos cili
7. susun lada benggala, cendawan, sosej, isi ayam dan bawang besar (ikut suka nak susun macam mana pun)
8. taburkan parutan mozarella (koyak kepingan cheesedale)  diatas lapisan terakhir. Ikut suka klu nak letak lebih
9. Bakar dalam over dalam 20 minit
10. Sedia dihidang. Boleh makannnn. hehehhe. 


si kecik ni khusyuk tengok orang buat Pizza

Okeylah itu jer nak citer. hehehee. Byeee

No comments:

Follow by Email

My Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Hubby Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Popular Posts

Live Traffic Feed