Tuesday, March 13, 2012

Hitung Kesyukuran Bukan Kesukaran


Semalam masa aku otw dari kg balik ke KL aku dengar la radio IKIM fm sambil drive kan... so dalam kol 5:00pm ada la satu majlis ilmu la kiranya...
tajuknyer Hitung Kesyukuran Bukan Kesukaran.... tajuk ni bagus sangat....
antaranya isi yang aku dapat < ayat ini ringkasan yang aku dapat, ustaz siap bagi contoh semuanya senang nak faham, kalau dapat dengar lagi sekali lagi best> :-

1. Cara-cara menghargai & mensyukuri segala nikmat yang kite perolehi tak kira sket ataupun banyak..... jangan kita banding2kan apa yang kite dapat dengan orang lain.... sangat tak bagus okey.....
2. Kalau kita tak boleh syukuri nikmat yang sedikit bagaimana kita nak syukuri nikmat yang banyak kan... so fikirkanlah....
3. Segala apa musibah yang datang tak kira la bencana ker sakit ker... tetap kena bersyukur jugak... semuanya datang dari Allah... pasti ada hikmah & kemanisan di sebalik semuanya.... contohnyer.. nak ingatkan kite & dekatkan kite pada Allah....nak bagi yang lebih baik lagi kan....
4. Selalu cakap kite sedang menjadi yang terbaik sebab takde manusia yang baik dalam dunia ini sebab kita tak sempurna..... manusia yang selalu buat salah & silap....
5. Niatkan dalam hati kita masih belajar, masih jahil, masih banyak yang tak tahu.... semoga mudah-mudahan dosa-dosa yang lalu kite diampunkan....
6. Sebaiknyer kite mengajak sahabat-sahabat kite ke arah jalan kebaikan.... jangan tunggu sampai kite betol-betol baik sebab sampai bila pun kite takkan jadi baik..... sebab kite pun masih berjalan ke arah itu kan... kalau kita sayangkan mereka tegurlah secara paling baik.... tegur bermakna kite sayangkan mereka..... insya-Allah....  

Semoga kita sama-sama membaiki diri menjadi kepada hamba yang lebih baik.... insya-Allah...

1 comment:

Liyana said...

tq kongsi.. kena dgr selalu terapi hati ni :)

Follow by Email

My Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Hubby Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Popular Posts

Live Traffic Feed