Tuesday, March 17, 2015

#Tips Kewangan : Pembelian & pembayaran ansuran kereta

Assalamualaikum.... 
Morningg semuaaa...
Just nak share dengan korang pasal pembayaran ansurans kereta. Aku dah tersilap dulu. Tak cukup ilmu. Pada yang belum beli kereta boleh guna pakai tips ini yer. 
Pembayaran ansuran bulanan kereta sebaiknya jangan lebih 15% daripada gaji kita tau. Kalau dapat beli kereta cash, kereta 2nd tak salah, itu lebih baik, lebih selamat. Tak banyak hutang. 
..................................................................................................................................
Peraturan 20/4/10 untuk Mengawal Perbelanjaan Kereta
Bagaimana kita hendak mengetahui jika anda mampu kereta baru atau tidak? Gunalah peraturan 20/4/10.
Secara ringkasnya, kaedah itu berkata pembeli perlu:
  • Meletakkan sekurang-kurangnya 20% duit muka (downpayment)
  • Membiayai kenderaan untuk tidak lebih daripada empat tahun
  • Pastikan jumlah perbelanjaan bulanan kenderaan – termasuk prinsipal, faedah, dan insurans – di bawah 10% daripada pendapatan kasar
Mari kita lihat hukum ini satu persatu.
20% Duit Muka
Meletakkan 20% duit muka (atau lebih) memastikan anda tidak membuat pinjaman yang terlalu besar. Bayaran muka yang besar akan mengurangkan jumlah faedah yang anda akan membayar dengan mengurangkan saiz pinjaman anda. Jika anda kurang 20% daripada harga kereta itu (tunai), ia adalah petanda kenderaan tersebut terlalu mahal untuk anda.
Membiayai Tiada Lebih Empat Tahun
Pemberi pinjaman boleh menawarkan lebih lama jangka masa pinjaman, tetapi ia tidak akan memberi manfaat kepada anda. Semakin lama tempoh bayaran balik, semakin tinggilah pinjaman (kerana faedah) dan semakin lama anda menunggu sebelum kereta itu betul-betul menjadi milik anda.
Jumlah Perbelanjaan bawah 10% daripada Pendapatan Kasar
Anda tidak perlu meletakkan lebih daripada 10% daripada pendapatan bulanan anda ke dalam kenderaan. Kurang daripada 10% adalah lebih baik. Malah, kurang daripada kira-kira 30% daripada pendapatan anda perlu pergi ke arah membayar balik semua pinjaman anda. Iya, apa yang dimaksudkan di sini ialah semua pinjaman anda termasuk rumah, pinjaman peribadi, hutang PTPTN dan sebagainya.
Sudah tentu, peraturan 20/4/10 hanyalah garis panduan, bukan satu peraturan yang diwajibkan. Garis panduan lain mengatakan perbelanjaan kereta, termasuk bayaran kereta, insurans, dan pembaikan, tidak boleh melebihi 20% daripada gaji bersih bulanan.
Daripada menggunakan formula sebagai kaedah pengukuran untuk semua benda, ada baiknya anda menggunakannya sebagai panduan dan juga untuk memahami perbelanjaan anda, bercakap dengan bank yang berbeza tentang pilihan pinjaman, dan apa yang paling penting sekali ialah jujur ​​tentang apa yang anda mampu.
......................................................................................................................
Okeylah... Babaiiii
Thanks.. 

No comments:

BerAURA dengan SABUN AURA SUZYHONEY

Muka rasa berseri lepas cuci dengan Sabun Aura ni. Takde la kusam tak bermaya! Baunya harum sungguh. Bila ditelek patut lah wangi. Ada bunga...