Thursday, October 22, 2015

My Breastfeeding Journey

Assalamualaikum...

Bersempena October ni kan sempena Pink October, aku pun nak citer perjalanan penyusuan Zaheen. Wahhh gitu. Apa pun aku support 100% for breastfeeding. Bagus sebenarnyer bila kite menyusukan anak dengan susu ibu. Sebab susu ibu banyak kebaikannyer. Aku masih lagi baru, masih lagi menimba ilmu dalam penyusuan ini. 

Masa aku baru bersalinkan Zaheen kat hospital memang nurse suruh bagi susu badan, pada awalnyer memang kekok sangat. Yalah, bila baca buku & baca kat blog macam senang, bila baby nangis, maknanyer die lapar, bila lapar so bagi susu. Suakan jer kat mulut. That the theory. 

Bila praktikal, harus ada tunjuk ajar & teknik yang betol. Yalah kalau tak betol cara lekapan baby tak betol isap susu pun tak kuar. Masalah aku masa mula-mula sebab nipple aku tenggelam, so berhempas pulas jugak, eh macam mana eh nak bagi anak susu. Awal tu susu tak banyak jugak. So memang Zaheen nangis la. Bila nangis kuat-kuat aku panik. Hahhahaha. Nasib baik la akak sebelah katil tu ada ajar. 

Balik rumah bila dah berurut, baru la susu mula kuar. Tapi awal-awal tu aku memang pump every 2 hours sediakan stock untuk Zaheen. Lepas 2 minggu baru bagi direct feed. Bukan apa, sebab nipple tu la. Lepas dah selalu pump, baru nipple tu kuar. Aku pernah kena bengkak susu, woooo sakit. Nak demam okeh. 

Cuti panjang 3 bulan, memang bagi direct, pastu buat stock. Cuma tak berapa banyak sangat. Paling banyak aku pump 7oz. Lepas tu dapat la 3-4oz jer. Tapi gigih pump jugak. Sebab aku baca nak kan naik keje tak dapat bagi direct so kena la pump. 

Sebolehnyer nak menyusukan Zaheen selama 2 tahun, akan tetapi tak berjaya. Aku ada amik milkbooster tapi tak sesuai. Sekarang Zaheen dah 1 tahun, now susu aku pun dah takde. Aku perasan susu aku drop masa bulan 4, 5 aritu. Pelik jugak. Nak dapat 1oz pun susah. Rupanyer aku dah pregnant. Hehehehe. Masa awal pregnant bila bagi direct susu kuar jugak walau sket. Tapi sekarang takde dah. Kadang Zaheen nak mengempeng jugak tapi mengempeng kosong la. 

Sangat jeles dengan ibu yang dapat menyusukan anak sampai 2 tahun. Tahniah. Jeles bukan dengki. Tapi untung anak-anak diorang kan. In shaa Allah, for my 2nd baby aku nak menyusukan die sampai 2 tahun. Alhamdulillah husband pun breastfeed cumanyer takde rezeki nak menyusukan Zaheen 2 tahun, Zaheen nak jadi Abang dah. huhuhu. 

Okeylah, babaiii. 



1 comment:

Puan Eka said...

Tahniah jen. Hehe Zaheen nak jd abg dahh. Kjap je kann. Dah beso abg Zaheen.

Ika masih susukan adra tp mmg banyak tui cabaran. Moga Allah swt permudahkan smuanya.

BerAURA dengan SABUN AURA SUZYHONEY

Muka rasa berseri lepas cuci dengan Sabun Aura ni. Takde la kusam tak bermaya! Baunya harum sungguh. Bila ditelek patut lah wangi. Ada bunga...