Thursday, September 10, 2015

Last Day @ Trip Kak Jah Ke Langkawi

Assalamualaikum....

Masih lagi kisah Langkawi. Hari ke 3 @ last day aku kat Langkawi. Aku bertolak g sana kan Jumaat pagi so balik KL Ahad malam. 4-6 Sept 2015.

Last day, pagi-pagi Jaja buat cempedak goreng, roti telur & lempeng. Cempedak Kak Ida beli dari pasar malam. So masak apa bahan-bahan yang tinggal.

Lepas bersiap semua, so kitaorang terus kuar. Last day plan nak g beli gamat & shopping. Tapi sebelum shopping kitaorang pergi Dataran Lang, tempat ni terletak dengan Jeti Kuah. Bagi yang naik Feri memang akan drop kat Jeti & nampak Dataran Lang dulu. Kat sini kitaorang bergambar jer. Lagipun panas dah masa tu. Tak leh nak buka mata.

Setel bergambar kitaorang pergi kat Nusantara. Tempat tu famous untuk beli gamat. Pastu ada satu krim Ain cari takde kat sini. So kitaorang pergi lah kat Sireh Lagenda, tak jauh sangat la dari Nusantara. Sekali, harga die murah lagi. Perghh... Oya la paling berbulu. Huhuhu. Sebab tempat Sireh Lagenda tu ke dalam sket.

Aku beli Gamat & Bam buah pala. Takde la beli banyak sangat. Kalau tengok memang macam-macam produk gamat. Tapi tengok budget la. Hihihi.

Lepas dah shopping Gamat kitaorang g Rams. Kat situ jual pinggan mangkuk, beg & coklat jugak. Aku beli coklat sket. Yang lain ada beli kuali, set pisau & mangkuk.

Setel g Rams, terus g lunch kat Kedai Mak Timah. Hujan renyai masa ni. Relax jap. Sebab lepas lunch nak g HIG @ pasaraya Haji Ismail Group. Salah satu tempat wajib shopping bila datang Langkawi. Tapi kitaorang pergi kat bangunan baru HIG yang attach dengan hotel die sekali.

6 Sept Zaheen genap 11 bulan. Lagi sebulan nak setahun dah anak Mama tu. Alhamdulillah.

Kat HIG aku beli lagi coklat sket. Pinggan mangkuk tak beli sebab fikir bawak Zaheen & aku pregnant lagi. Tak larat plak nak angkut. Kawan2 aku ada la beli sket pinggan mangkuk. Memang murah. Memang geram. Hihihi.

Tu jer coklat yang aku beli. Untuk makan sendiri, family aku, family mertua, kawan opis sket. Hihihi. Kalau ikut nafsu rasa nak borong semua. Hahahhaha. Bak kan ongkos tak banyak.

Setel shopping dah pukul 4pm, flight kitaorang kol 9pm. So singgah beli goreng pisang then terus balik homestay untuk berkemas, berehat sebelum pulang. Haaa kalau g Langkawi better amik homestay sebab waktu check in & check out agak fleksibel.

Balik masing-masing berkemas barang, kemas la homestay tu sket. Boleh la baring, tido kejap. Sempat la aku lelap kejap dengan Zaheen. Hihihi. Mandi siap2 semua dah kol 6pm. So kemas barang-barang masuk dalam Avanza. Bila nak balik tu biasalah barang dah bertambah kan.

Lain kali kalau g ramai-ramai kena sewa van 12 seat. Bukan kira orang jer, kena kira barang. hahahhaa. Balik tu memang bersempit la sket tapi happy la. Sampai jer airport terus transfer barang kat troli, pulangkan kete sewa, check in luggage. Pastu relax sementara time boarding.

Sementara tunggu bagi Zaheen makan biskut. Pakaikan sweater sebab die pakai singlet masa tu. Siap2 tukar pampers semua.

Masa naik kapal jer Zaheen main2 sampai la die ngantok. Then lena sampai la landing. So lambat sket kuar sebab Zaheen masih lena. Bila angkat die, biasalah memang die sedar. Hubby ajak bergambar kat muncung kapal jap.

Setel semua amik bagasi & stroller dalam kol 11, pastu lapar la pulak. Tapi jangan risau kat dalam KLIA 2 ni banyak tempat makan. KFC masa tu buka lagi so kitaorang decide makan kat situ dulu. Amik tiket ERL then amik kereta kat Putrajaya Sentral. Park 3 hari kos parking RM12. Oklah kan.

Malam tu tumpang lagi tido umah kawan sebab dah lewat malam plak nak balik Melaka. Lagipun Isnin aku & Hubby cuti.

Pagi tu g bekpes dulu dengan diorang. Oya jer yang takde sebab die masuk keje kol 7:30am. Makan kat Darulsalam, aku makan Puri.

Lepas bekpes semua, diorang masuk keje. Tapi aku singgah ofis aku jap sebab kawan-kawan nak jumpa Zaheen. Aku rasa masa ni sesuai la sebab kebetulan memang ada sekali dengan aku kan. Kalau tak macam susah jugak. Dah alang-alang aku cuti. Dapatlah bawak walau sekejap.

Hubby sempat la tapau lunch kat Kg Attap sementara tunggu aku. Lepas tu kitaorang balik Melaka. Sepanjang perjalanan Zaheen memang lena. Penat sangat die. Otw tu memang jerebu. Sakit mata kot. Sampai Melaka dalam kol 2pm. Petang kol 6pm hantar hubby ke Melaka Sentral. Die nak balik JB.

Sekian kisah ke Langkawi.