Tuesday, September 29, 2015

Kisah Cuti Raya Haji

Assalamualaikum.

Alhamdulillah umat Islam baru jer menyambut Hari Raya Aidiladha pada Khamis lalu. 
Aku raya mana tahun ni? Raya Haji kali ni balik Kulai. Tahun lepas Raya Haji di Melaka, plus masa tu aku tengah tunggu hari nak bersalinkan Zaheen. Ingat lagi last year kebetulan besday Hubby jatuh pada hari raya haji pertama @ 5 Oct, petang tu aku kena tahan wad & esoknyer aku bersalinkan Zaheen. Kalu ikut kalender Islam, 11 Zulhijjah @ 25 September, anak aku Zaheen dah setahun. Alhamdulillah. Perkembangan die baru mula tumbuh gigi taring atas 2 batang. Baru mula nak menapak. Merangkak dah macam the flash. Hehehe. 

Ohh itu kisah tahun lepas. Tahun ni pulak. Aku takde amik cuti awal disebabkan cuti aku tak banyak dah. Yalah kami suami isteri masih PJJ. Pastu pulak cuti weekend tak sama. So banyak la guna cuti yang adooo kan. 

Rabu tu husband datang naik flight ke KL. Hari Rabu tu big boss bagi balik awal sket. Kol 4 lebih aku gerak g Subang Airport. Husband sampai dalam kol 5pm. Sampai terus zassss gerak balik Melaka tapi otw nak kuar Subang tu jem gila. So stuck hampir sejam lebih kat situ. Potong masuk federal, NPE singgah TBS solat magrib siap-siap kuar exit UPM masuk highway. Malam tu kereta pun dah mula banyak. 1st time dengar takbir raya dalam perjalanan. Hehehe. 

Sampai Melaka dalam 10:15pm camtu, terus kemas barang-barang Zaheen. Pack barang-barang semua. Masa sampai Zaheen tido dah. Sebelum tu adik aku cakap die tunggu jugak sampai dah mengamuk. Sian anak mama tu. So dah siap masuk barang dalam kereta, mak tapaukan lauk sambal goreng, rendang ayam & kuah kacang. 

Masa nak angkat Zaheen masuk kereta, die tersedar. Pastu pelik die "eh malam-malam ni nak g mana". hehehehe. Terus pandang kiri kanan dengan muka pelik. Dah masuk highway baru die lelap lepas pujuk suh tido. Kitaorang sampai Kulai dalam kol 2am. Lagi sekali masa nak angkat Zaheen tu alahai die boleh sedar pulak. Aduh. Angkat die masuk bilik sekali die nak main-main dulu. Layan kejap pastu eh dah setengah jam tak tido lagi. Explore habis bilik tu. Dah gelapkan semua. Dia macam eh lama tak balik sini. Last 8/8 aritu kan. Dah 1 jam, Husband pun ngantok penat, tido dulu. Aku pun pujuk lama-lama tido jugak. Sebab cakap kat Zaheen, dah malam jom la tido, nanti bangun pagi-pagi main yer. 

Okey esok lepas Subuh die pun dah bangun, plus sepupu Iris & Cira datang bilik panggil. Excited la pagi-pagi raya. Oh ya, mak mertua start masak lepas Subuh. Masak lauk faveret anak-anak. Sambal goreng, ayam kari aka rendang, masak lodeh, kuah kacang, ketupat memang mak anyam sendiri. So far aku leh terima masakan mak. Sedap. Hahhahaha. Jarang kan rasa masakan mak mertua. 






So itulah kisah raya haji nanti aku sambung lagi. Jom solat Asar dulu. 

No comments:

BerAURA dengan SABUN AURA SUZYHONEY

Muka rasa berseri lepas cuci dengan Sabun Aura ni. Takde la kusam tak bermaya! Baunya harum sungguh. Bila ditelek patut lah wangi. Ada bunga...