Thursday, July 12, 2012

Jom Mulakan - 10 kg dalam 3 Bulan -


Assalamualaikum... 



  • Hope semuanya sihat-sihat jer.... aku nak mulakan diet secara sihat untuk turunkan berat... kekal cergas, keep fit & feel healthy.....
  • kenapa? berat aku naik balik la... huhuhu.... bukan apa, aku pasan jenis aku ini kena buat senaman baru leh nak maintain....
  • start May last year memang aku joint aerobik tapi start January tahun ini aku stop wat sementara waktu sebab Doktor pesan tak leh aktif sangat.... jaga makan jugak tapi maklum la nafsu ni kadang-kadang tak leh kawal jugak... tergoda saja.... hehehehe.....
  • Dir pun ada tegur cakap nampak aku berisi, sebab die pernah tengok pic kurus sebelum ni... bukan leh aku ini... isk isk...
  • Maka, dengan rasa ketidakselesaan yang makin terasa.... peha dah mula berlaga balik, maknanya memang berat aku naik okeh....tak leh nak biarkan lagik, nak sihat, cergas cam orang lain gak.......
  • So nak mulakan arini.... tadi timbang berat alamak.... naik 4 ker 5 kg la dalam masa 3 bulan yang lepas.... ohhh no....waduh waduh..... aku nak buat untuk 3 bulan dulu start 12 July sampai 11 October ... aku nak turunkan 10kg dalam masa 3 bulan ini...
  • Insya-Allah aku boleh lakukan nak turunkan berat untuk kekal fit dan sihat.
  • macam mana caranya? Takde la nak amik Herbalife ker Dr Rozmey ker....tak bape nak mampu okeh...nak simpan duit nak tawen la... hihihihi...  
  • Just gunakan panduan dari seorang kawan yang kerja di PLKN dan tips-tips from KevinZahri.... 
  • Caranya dengan kawal setiap makanan yang di ambil, pastikan makanan yang di ambil sehari-hari tu bukan bergoreng kira contoh kena makan sup ker yang direbus, dikukus, dibakar, di grill, buat senaman seperti jalan kaki laju, jogging, g gym, main badminton, futsal, netball or apa jerk aktiviti yang dapat dilakukan dengan happy dan yang penting tak rasa bosan bila lakukan so haruslah tukar-tukar kan... 
  • Apa pun dalam plan ini akan ada 1 hari dalam seminggu di panggil "cheat day" di mana hari tu kite leh makan apa jerk yang kite nak then cover balik pada hari berikutnya.... contoh leh la nak makan nasi lemak ker kefci ker mekdi ker kan... 

Stage 1 : 12 July 2012 : 62.2kg




* buat ukuran berat seminggu sekali untuk tengok perubahan

*** kurangkan makan berminyak & bergoreng
*** kurangkan makan manis & bergula
*** kurangkan makan bersantan
*** kurangkan makan buah yang manis + kalori tinggi seperti mangga
*** wajib bersenam 30 minit 3 kali seminggu (Isnin, Rabu & Jumaat )  
*** makan nasi sesenduk
*** lebihkan makan sayur-sayuran
*** lebihkan makan buah-buahan 
*** minum air masak min 1.5 liter @ lebih untuk nyah toksin

p/s :: slowly start... takde la nak extreme sangat pung..... wish me luck...  ^__^


No comments:

BerAURA dengan SABUN AURA SUZYHONEY

Muka rasa berseri lepas cuci dengan Sabun Aura ni. Takde la kusam tak bermaya! Baunya harum sungguh. Bila ditelek patut lah wangi. Ada bunga...