Monday, July 30, 2012

Tayar Bengkak & Iftar Ramadhan Di Labu Hilir


Assalamualaikum...
Alhamdulillah arini sudah 10 hari kite semua berpuasa.... Alhamdulillah..... 
Weekend baru ini aku & adik pulang ke kampung mak aku iaitu di Labu Hilir.... kat mana? tak jauh dari Nilai jerk... 


Oh ya Khamis lepas - 26.7.2012- aku g service cik bibah, so masa tu baru tahu tayar aku mengalami kebengkakan... aku tanya mekanik tu die tak tahu.... so die kata kena tukar tayar sebab takut meletupss.... tayar yang bengkak tu lak belah kiri depan lak tu... aku pulak halamak... sebab apa ek jadi camtu.... aku ni kan gelabah sket.... pastu dok discuss ngan mekanik tu die kata kena tukar sepasang, 1 tayar RM175 so 2 tayar dah RM350... mak aihhhh... tapi yang aku musykil kan nape nak tuko 2 biji padahal yang bengkak 1 jerk...  die kata brand cam original tayar aku Silvertone mahal so amik tayar ok tapi murah sket... murah ker RM175.... die kata leh bagi diskaun RM168.... tapi kalau tukar 2 bijik still 300++ kan... kalau trade in laku RM20 jerk pung... service kete tak sampai RM90 pung..... aku tanya die leh bawak lagik tak kete tu... die kata leh tapi kena bawak slow2... aku pun buat keputusan nak tanya kawan2 dulu yang arif pasal kete... maklum la aku pertama kali pakai kete kan..... cik bibah tu insya-Allah & Alhamdulillah 30.8.2012 cukup 2 tahun.... so balik opis tanyalah Abg Dir, kawan2 & adik2 pasal tayar tu... diorang cakap leh jer tukar 1 biji.... jenama yang sama.... 


So aku diamkan dulu sampai aku lik Labu petang Jumaat tu after keje....so aku balik Labu dengan tayar yang bengkak tu.. bawak slow giler okeh... kat highway di lane ke 3 dengan kelajuan 60-80km saja.... salu KL-Labu 30minit jerkk... tapi aritu dalam sejam lebih jugak la... Alhamdulillah sampai dengan selamatnyer.... 
petang tu mewah giler buka pose... dari opis aku bawak nasi beriani lebih dari 3 set... orang opis belanja.. alhamdulillah rezeki.... kat kg ada kenduri di Masjid so wan bawak la lauk sket dari masjid.... sket tapi sebenarnya banyak okeh nak makan 3 orang.... sebab wan & atok buka di masjid..... 
menu : nasi beriani lauk ayam, nasi putih lauk ayam golek, ikan keli goreng, gulai udang nangka, sayur cendawan, sambal terung, popia sambal.... pengsaaaaaaaannnnn......hehehehe... (pic tak transfer lagik) 
Alhamdulillah bak kata mak aku rezeki rimau.... heheheh.....
Lepas Maghrib maka kami 3 beradik pun jalan kaki g masjid untuk berterawih.... kat masjid tu buat 10 rakaat terawih + 3 rakaar witir... segar mata terus... suara Imam pun nyaring, bersemangat..... Alhamdulillah... 


Esoknyer pepagi aku g cari kedai tayar kat Pekan Nilai ... so g lah tuko tayar siap buat alignment + balancing sekali.... Tayar Silvertone + Balancing + Alignment = RM165.... 
Alhamdulillah lega dah setel semua tu.... ada lah hikmah nape & ada lah rezeki lain nak datang kan... 


Yeay mak abah adik no 6 & 8 balik Labu jugak tak dapat lik semua maklum la naik kancil jek...best best... pastu family Mak Long pun nak mai jugak... meriah reramai.... family Maksu tak dapat balik sebab diorang niaga pose tahun ni.... Pak Ngah, Pak Teh & Cik Adir aku tak dapat balik masing-masing ada hal.... takpe mana yang ada.... aku ngan wan dah masak petang sebelum mak aku sampai... mak pun bawak menu jugak... 30 minit sebelum buka maka sibuk-sibuk la hidang lauk bila semua dah sampai.... yang bestnyer... semua bawak lauk kegemaran atuk... ikan tenggiri... 


Menu : (Wan masak di bantu aku.. nak jugak kannn... )
Gulai masak lemak cili padi ikan tenggiri + bendi, pulut + sambal tumis, cempedak goreng


Menu : (Mak bawak dari Melaka) 
Asam Pedas ikan tenggiri, bubur lambuk, sayur sambal goreng, karipap


Menu : (Mak Long bawak) 
Ikan tenggiri masak taucu, bihun goreng, satay ayam 


amik kau semua ikan tenggiri... kunun surpise so takde la tanya menanya lauk apa bawak... kikikikiki.... Alhamdulillah meriah buka pose reramai... lepas tu reramai jugak g Masjid... 




p/s : nama buah hati aku sama ngan nama pakcik aku daaa.... 
         MOHD MAHATHIR vs MAHADIR .... beza ejaan kan tapi sebut sama jerk... 
         
         haaa lagi satu nama wife pakcik aku tuh - ZAINAB tapi panggil AYU   nama aku SITI ZAINAB.... hehehehe.... ingat lagik masa diorang baru kawen dulu... adegan pagi2 tunggu turn masuk bilik air nak solat subuh... pakcik aku "Zainab 1 kuar Zainab 2 masuk" hehehehee




sekian... end

No comments:

BerAURA dengan SABUN AURA SUZYHONEY

Muka rasa berseri lepas cuci dengan Sabun Aura ni. Takde la kusam tak bermaya! Baunya harum sungguh. Bila ditelek patut lah wangi. Ada bunga...