Tuesday, May 22, 2012

Lawatan Sambil Belajar ke [MUZIUM NEGARA]



Ni kes weekend lepas... ahaks.... g Muzium Negara.... ahakssss.... layan picas di bawah.... best jugak eh maklum la lama kot tak buat lawatan.... g ngan BFF aku dari Shah Alam & Putrajaya.. g bertiga jer....  boleh kata selalu lalu kot depan Muzium.. kat luar Muzium ada pameran, so banyak bebudak tadika & sekolah yang adooooo kan... 
Sabtu lepas baru terbuka nak g membuat lawatan... ala tiket murah jer.. RM2 jerk... ada 4 bahagian dalam muzium tu.... 
Bahagian A - kira zaman mula-mula sejarah manusia, kira zaman Purba.... yang ada zaman Neolitik, Paleolitik... banyak jugak la gambar-gambar tulang manusia, tengkorak, aku tak bape berani nak take picas [takut + seram sket sebenarnya] so biarlah rakaman pada mata & minda sahaja jerk... ada cara-cara manusia dikebumikan pada zaman dahulu.... 
Bahagian B - zaman ni kira banyak pasal kisah kedatangan Islam bermula di Tanah Melayu iaitu di Melaka, pasal candi borobodur, zaman kesultanan Melayu Melaka...
Bahagian C - Era Kolonial... era ni pulak semasa kedatangan Portugis & Belanda menjajah Melaka... ada pintu gerbang A Famosa, kegiatan orang melayu pada masa tu ialah dengan melombong bijih timah, menoreh getah, menanam padi, pokok kelapa.... 
Bahagian D - Malaysia Kini... makanyer berkisarkan manusia masa sekarang la... ada gambar semua Perdana Menteri, teknologi yang pada masa sekarang nih... 










next entry -Istana Negara- 


No comments:

Follow by Email

My Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Hubby Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Popular Posts

Live Traffic Feed