Saturday, October 20, 2012

Pavlova in my style, Burger Bakooo & Puding Laici



cakkkkk.....
opsss
Assalamualaikum..... tajuk entry makanan jer kan.... hehhhee.... 
pembukaan entry pic pavlova dulu entreprem okeh.... 
actually ni kisah last weekend masa aku lik kg.... gara2 tengok entry Cik Epal la.... 
maklum la adik2 aku pun ada kan.... janji ada tukang makan aku rajin la nak membuatnyer...
adalah sangat bersemangat waja & gigih nak buat pavlova okeh..... 
makanyer bermula misi pencarian bahan2, tapi masa tu kat Melaka cuti sempena apa ek lupa lak aku... tak senonoh tol, so kedai kek tutup lak.... so untuk whipping cream aku salah beli la.... 
advice from nana - guna non-dairy... thanks awak, next time sy try buat lagik...
komen adik aku "kak macam rasa roti kopi la" meringue aku rasa roti kopi okeh.... hehhehe... aku ubah sket dari recipe asal just aku tambah koko jer sebab taknak terlalu manis.... tu jerk... takpe next time nak try lagik....nak betol2 meringue tu jadik.....tapi kan dalam pavlova rasa roti kopi tetap licinnnnnnnnnnnnnnnn..... 
alhamdulillah best kalau buat orang makan nih..... teruja kannnnnnnnnn



petang tu lak bawak mak & adik aku g Mitc, Ayer Keroh.... cari apa? tu haaa burger bakooo, sebab kan tak pernah rasa lagik maka adalah teruja lagik.... [berapa kali daaaa]... ya aku tahu kat KL memang ada jer semua yang takde family aku jerk.... tapi nak bawak mak aku g..... kat KL bila2 kot aku leh g ngan kawan2 aku kan.... aku beli 3 jenis : Ombak Rindu, Bergembira & Chicken Pop..... makan bersama ngan 6 orang umat di rumah.... kali ni tak la semua adik2 aku ada...... tak sabo tunggu raya haji nanti nak kumpul semua adik2..... hehehe... oohhhh berbalik kisah burger bakooo ni..... komen aku : sedap tapi memang la daging die tebal kalau aku makan sorang2 sure aku menung...... agak muak la sebab aku bukanlah peminat burger yang tegar.... mula2 nak amik KLCC tapi takde la.... gagagagga....
lepas makan tu kan aku dapat la idea, nanti nak buat daging burger sendiri la.... hehehehe...



eh eh ada lagik makanan??? sabooo korang,... lum abes citer.... sebelah malam tu lak aku bergaduh lagik kat dapur buat puding laici.....  senang jerk recipenyer.... ni pun aku dah ubah lagi mudahkan aku.... heheheh.... [nak yang simple2 jerk bukan apa senang nak buat kan tapi sedap di makan] 
puding laici ni mak abah aku paveret okeh.... so aku rajin la nak buatnyer.... 
meh nak gtau recipe....

bahan2 puding laici
1 bungkus agar2 - 20gram 
1 tin susu pekat  manis [recipe asal susu cair + gula pasir ] 
1 tin laici - aku suka guna brand Hosen 
Air 
Pewarna - aku suka kaler pink 

Cara2nya
* rendamkan agar2 dulu sampai lembut. aku sukat air untuk masak agar2 tu kira 3:1
cthnyer katalah agar2 tu muat 1 mangkuk (ngam2 dalam mangkuk tu kan, so air die 3 mangkuk tu lah)  - eehh betol ker aku terangkan ni... sure korang lagik terror dari aku.... 
* masakkan sehingga agar2 cair, then masukkan susu pekat manis, kacau rata
* masuk pewarna [ikut suka korang la nak nampak pekat or cair warna tu].... siap
* laici tu susun dulu dalam bekas, (biasa aku potong kecik sket, then susun tabur2, air die aku tak guna pung) then tuangkan jer agar2 dalam bekas yang telah disusun laici..... so sejukkan, masuk peti then leh makan..... memang terbaik la..... heheheh....

lepas siap puding laici aku wat plak kek batik [takde pic lak] ..... sebenarnyer ni pun aku tak buat style biasa sebab kununnnn nak susun cantik2 la tapi kan kurang menjadi, so aku wat style biasa..... 

bahan2 kek batik 
1 sudu besar buttercup 
1 paket milo 450gram (aku bancuh sket ngan air) 
1 paket biskut marie brand munchy (suka guna munchy) - pecahkan 2 or 4

Cara2nyer
*panaskan kuali then masukkan buttercup, dah cair masuk bancuhan milo then masukkan biskut, kacau rata.... masukkan bekas, padatkan, masuk peti... siap.... 

** ada orang bubuh susu pekat manis, so depends la.... 



lastnyer cup cakes... tapi ni adik aku yang buat, aku tolong menolong jerk.... tolong susun buah & makannnnnn..... hehehhee


sekian kali ini.... end dulu..... boiiiii


2 comments:

diana aziz said...

untung sape yg dpt awk.. Awk pndai msk.. :-)

Miss Volvo said...

wahh bestnya awk ni pdai masak :)

BerAURA dengan SABUN AURA SUZYHONEY

Muka rasa berseri lepas cuci dengan Sabun Aura ni. Takde la kusam tak bermaya! Baunya harum sungguh. Bila ditelek patut lah wangi. Ada bunga...